Wg tego co napisano w różnych dokumentach załogę obowiązywała instrukcja HEAD i Regulamin Lotów z 2006 roku ... zobaczmy co one mówią ....
Instrukcja HEAD
I. Przepisy ogólne.
§1. Ogólne zasady organizacji lotów statków powietrznych o statusie HEAD
11. Lot statku powietrznego o statusie HEAD nie może być realizowany poniżej warunków minimalnych do startu i lądowania ustalonych dla pilota, statku powietrznego i lotniska.
II. Zapotrzebowanie na lot i planowanie lotu statku powietrznego o statusie HEAD.
§2. Zapotrzebowanie na lot i planowanie lotu.
7. Dysponent statku powietrznego realizuje swoje obowiązki zgodnie z postanowieniami Regulaminu Lotów z 2006 roku (nr WLOP 370/2006)
Dysponent statku powietrznego (dowódca wylotu):
Wyznaczona rozkazem (decyzją) przez dysponenta limitu nalotu osoba, której oddano w dyspozycję wojskowy statek powietrzny i załogę, odpowiedzialna za transportowany stan osobowy oraz ładunek.
IV. Zakres obowiązków personelu latającego na statku powietrznym o statusie HEAD.
§9. Prawa i obowiązki dowódcy statku powietrznego.
2. Dowódca statku powietrznego jest zobowiązany odbywać lot zgodnie z przepisami.
Ponosi on odpowiedzialność za wykonanie postawionego zadania, a także za bezpieczeństwo statku powietrznego oraz znajdujących się na jego pokładzie osób i rzeczy.
Regulamin Lotów 2006
Definicja:
Warunki minimalne – są to minimalne wartości widzialności, wysokości podstawy chmur oraz maksymalna dopuszczalna wartość wektora wiatru, przy których może odbyć się start lub lądowanie statku powietrznego.
§ 19 Ogólne zasady wykonywania lotów
23. W czasie lotu na prostej do lądowania dowódca statku powietrznego obowiazany jest przerwać zniżanie:
1) na komende lotniskowego organu SRL, lub
2) w przypadku niedokładnego obliczenia do lądowania i niemożliwosci jego poprawienia, lub
3) w przypadku pojawienia się przeszkody w pobliżu statku powietrznego lub na DS (polu startowym) zagrażajacej bezpieczeństwu ladowania, lub
4) w przypadku osiagniecia WM (zgodnie z § 23 ust. 16) i nieustalenia pewnego wzrokowego kontaktu z terenem, niezbednego do kontynuowania podejscia lub
5) gdy warunki lotu lub zjawiska pogody nie gwarantuja bezpiecznego ladowania
i według decyzji dowódcy statku powietrznego, wykonać powtórny manewr podejściado lądowania lub odejść na lotnisko zapasowe.
§ 23 Warunki minimalne statku powietrznego, lotniska i pilota
1. W celu zapewnienia bezpiecznego wykonywania lotów ustala sie warunki minimalne (WM) dla:
1) statku powietrznego;
2) lotniska;
3) pilota.
10. Warunki minimalne pilota do lądowania są to minimalne wartości podstawy chmur, widzialności oraz maksymalne wartości wektora wiatru określone dla danego typu SP, przy których pilot jest dopuszczony do wykonania lądowania, w odniesieniu do konkretnych procedur podejścia oraz wykorzystywanych pomocy nawigacyjnych i systemów ladowania.
16. Podczas podejścia do lądowania pilota obowiązują te Warunki Minimalne, których ograniczające działanie wystąpi najwcześniej.
i na koniec ....
§ 48 Loty w strefie niebezpiecznych zjawisk pogody.
1. Niebezpieczne zjawiska pogody (NZP) to zjawiska, które utrudniają lub uniemożliwiają:
start, lot i lądowanie statku powietrznego niezależnie od poziomu wyszkolenia pilota i rodzaju statku powietrznego lub takie, które mogą spowodować zniszczenie (uszkodzenie) statku powietrznego oraz sprzętu znajdującego się na lotnisku.
2. Do NZP zalicza się, między innymi:
1) burzę (w tym burzę pyłową lub piaskową);
2)mgłę;
3) intensywne oblodzenie;
4) silną turbulencję;
5) szkwał;
6) uskok wiatru;
7) trąbę powietrzną;
8) grad;
9) opady zmniejszające widzialność poniżej warunków minimalnych;
10) uniesiony pył lub piasek oraz wichurę pyłową lub piaskową zmniejszające widzialność poniżej warunków minimalnych;
11) zakrycie wierzchołków wzniesień przez chmury (w lotach według VFR).
3. Zabrania się wykonywania lotów w strefie NZP.
Gdy w czasie lotu statek powietrzny znajdzie się w strefie niebezpiecznych zjawisk pogody, w których warunki atmosferyczne są na tyle trudne, że dalszy w nich lot ze względu na bezpieczeństwo jest niemożliwy, należy przerwać wykonywanie zadania i w zależności od sytuacji wyjść ze strefy zagrożenia lub lądować na lotnisku własnym albo zapasowym (na śmigłowcach w terenie). O każdej z tych decyzji dowódca załogi zobowiązany jest meldować organowi, z którym utrzymuje aktualnie łączność”.
tak, szczególnie ten ostatni paragraf jest ciekawy, zgodność działań załogi z nim aż się narzuca :|
Komentarze